• Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • 0900-EHOSPITALITY of 
  •     0900-3467748

Hospitality App is tijdelijk uit de lucht!

Wij bieden onze gebruikers graag de beste gebruikerservaring. Er zijn momenteel technische aanpassingen om 'Hospitality app' te integreren met het electronisch patiëntendossier. Vandaar dat Hospitality App tijdelijk 'uit de lucht' is. Wij hopen uiteraard zo snel mogelijk de app weer aan te kunnen bieden!-

In NRC Next, 23 september 2015:

vodafone artikel

 

 

NRC Next publiceerde een prachtig artikel over de Hospitality App, een van de winnaars van de eerste Vodafone Mobiles for Good Challenge in 2012.De Hospitality App helpt de patiënt op weg bij ziekenhuisafspraken. De agendafunctie stuurt van tevoren een herinnering en bij aankomst in het ziekenhuis krijg je desgewenst begeleiding van een medisch student. Die doen zo waardevolle praktijkervaring op.

Zoals zoveel grote ziekenhuizen is het AMC in Amsterdam een doolhof van afdelingen, poliklinieken en ziekenzalen. Op maar liefst 300.000 m2 worden patiënten en gasten ontvangen en verzorgd. Bewegwijzering is uitgebreid en in grote letters, maar bezoekers zijn meestal niet op hun best wanneer ze een ziekenhuis betreden. Nodeloos dwalen zorgt voor een hoop stress nog voor een patiënt de arts heeft gesproken. Gevolgen zijn gemiste afspraken of het niet goed kunnen opnemen van informatie tijdens het gesprek.

Wie een afspraak heeft bij de GIOCA-poli (gastro-intestinale oncologische chirurgie Amsterdam) in het AMC, kan zich aanmelden voor de Hospitality App. De patiënt downloadt de app uit de App Store of Google Playstore en voert zijn persoonsgegevens in. Alleen patiënten die bekend zijn in het AMC en een afspraak hebben op de GIOCA-poli, krijgen volledige toegang tot de app.

Voor de patiënt bestaat deze uit vier grote knoppen voor vier functies: uitleg van de app, een taxi boeken, een overzicht van de geplande afspraken en het oproepen van een begeleider. Bedenker prof. dr. Marlies Schijven maakte velen gelukkig met de app. De patiënt weet waar hij moet zijn, medisch studenten (de ‘Hospitality Hosts’) doen vroeg in hun studie waardevolle praktijkervaring op en het ziekenhuis bespaart op no-show-percentages.

Samen sterk Een patiënt geeft van tevoren via de app aan dat hij begeleiding wil. Aangekomen bij het ziekenhuis, drukt de patiënt op ‘begeleider oproepen’ en krijgt een foto te zien van de begeleider. Binnen enkele minuten staat die tot zijn beschikking. Dit is een medisch student die ook bij het consult kan blijven, als de patiënt dat wil. Vaak is dit gewenst: twee onthouden immers meer dan een, zeker wanneer een van hen geneeskunde studeert en het jargon kent. Het geeft de patiënt rust dat hij niet hoeft te zoeken naar zijn afspraak, niet alles zelf hoeft te onthouden en dat hij achteraf de informatie nog eens rustig kan bespreken. De studenten geneeskunde werken vrijwillig mee aan het project. Ze zijn vrij te observeren en te leren en komen al vroeg in de opleiding in aanraking met de praktijk, die nogal eens verschilt van een simulatieomgeving.

Voordelen op alle fronten Naast de menselijke voordelen van de app, zijn er ook financiële. Nederlandse ziekenhuizen hebben per jaar te maken met ruim tien miljoen nieuwe polikliniekbezoeken. Het is bekend dat in 2010, 5,1% van de patiënten niet kwam opdagen voor een chirurgisch consult, een aanzienlijke kostenpost. Het vergeten van afspraken is een van de belangrijkste oorzaken van no-shows. De agendafunctie van de app, met koppeling naar de telefoonagenda, voorkomt dit. Het gemak van een taxi boeken neemt overigens ook een drempel weg.

Eind dit jaar rolt het AMC de Hospitality App breder uit naar chirurgie, oogheelkunde, neurologie, KNO en dermatologie. Ook de AMC-vrijwilligers gaan een deel van de begeleidingen op zich nemen. De app is gratis beschikbaar, ook voor andere zorginstellingen.

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedInShere with friends